Pudotan kuppiin pussillisen Tescon Scottish Blendiä (medium strength, perfect for Scottish water), kaadan kuuman veden päälle ja avaan triple chocolate chip cookiesit, vaikka ei varmaan pitäisi. Vastapäisen talon georgiaanisiin ristikkoikkunoihin syttyy valoja satunnaisiin muodostelmiin, joiden huomaan tuottavan lohtua. Yhdessä ikkunassa heijataan vauvaa käsivarsilla, toisessa katsotaan Voicea, kolmannessa nuorimies laittaa kiivaaseen tahtiin ruokaa. Tässä ikkunassa istun minä, kömpelöllä chenillesohvalla, juomassa teetä ja räpeltämässä blogimerkintää.
Paljon enemmän
varmaan pitäisi.
Pitäisi olla
parempi ja tuotteliaampi taiteilija. Meinaavat lopettaa taiteilijaresidenssit, osittain siitä
käsityksestä, että taiteilijat käyttävät niitä lomailuun. Taiteilija ei arvatenkaan
saa lomailla, mokoma hedonistinen laiskajaakko.
Rajojen vetäminen
hämmentää minua: eikö toiseen ympäristöön hakeutumisen tarkoitus ole juurikin
saada uusia virikkeitä – mikä kaikki tämän erottaa lomasta? Miten paljon saan
lomailla, noin niin kuin numeerisesti? Onko Calton Hillille kiipeäminen ja maisemien edessä huokailu lomaa vai
työntekoa? Ei kai kukaan voi kuvitella, että residenssien tarkoitus olisi
jotenkin sulkea ulkopuoliset virikkeet maailmasta, lukittautua kammioon
naputtelemaan Remingtonia, tai käydä yksinomaan muodostamassa kontakteja
paikallisiin taiteilijoihin, jotka vastaavasti naputtelevat kammioissaan Remingtoneita?
Tätä tuskaillessani
huomaan syöneeni jo kolme suklaakeksiä.
Sama vesi ei kulje sillan ali kahdesti,
ja jos samaan paikkaan palaa eri ihmisenä,
ei paikkakaan ole enää sama.
Olen siellä, missä olin vuosi sitten,
noin periaatteessa,
mutta haluaisin olla siellä, missä olin vuosi sitten, koska muistan olleeni onnellinen.
On siis niin, että on
a) mielikuva menneisyydestä, jossa olin onnellinen, ja
b) mielikuva tulevaisuudesta, jossa tulen olemaan onnellinen
(hyvin satunnaisesti, silloin kun saan uskoteltua itselleni ansaitsevani moisen),
ja tässä hetkessä ainoastaan noiden kahden olotilan puute.
Kovin virtaavaa on aika, ja ihmisen tilat sen sisällä.
Ahdistava tulevaisuudennäkymä, jos suomalaiset taiteilijat eivät pysty enää matkustamaan ulkomaille uusien virikkeiden ääreen vaan luovat kammioissaan perussuomalaista taidetta. Sopii tietysti ajan henkeen. Suomesta on, luojan kiitos, aina lähdetty ulos suureen maailmaan (Aku Korhonen Pariisissa!!). Sen ansiosta ihan kaikki eivät sentään ole luolaihmisten tasolla. Missä on adressi taiteilijaresidenssien puolesta!
VastaaPoistaOliks Aku Korhonen Pariisissa?? Bless!
VastaaPoistaTuntuu perussuomalaisen sijaan enemmänkin kokoomuslaiselta vaatimukselta, että koko ajan pitäis olla tuottamassa uutta, osoittaa jotenkin numeerisesti teosten määrässä olevansa kelvollinen taiteilija. Kelvottomammat tippuu kelkasta. Missä on adressi kelvottomien taiteilijoiden puolesta?