Jo pieneksi klassikoksi muodostunut immersiivinen
teatteriesitys ”KOTI 2 (lähestyminen)” saa nyt kauhulla odotettua jatkoa! Myös
jatko-osa ”KOTI 44 (dissosiaatio)” liikkuu tuttujen kodittomuuden, pelon ja
epätoivon teemojen välimaastossa. Ohessa
maistiaisia tulevan esityksen kohokohdista.
Esitys alkaa tuttuun tapaan hostellista, johon
yleisö on viety toipumaan heihin tartutetusta flunssasta. Tämä väliaikainen, anonyymi majoitus toimii eräänlaisena tukikohtana, josta katsojat raijataan seuraaviin
esityspisteisiin. "KOTI 2 (lähestyminen)" -esityksessä toistuva haisevan
australialaismatkustajan hahmo on tässä esityksessä jätetty syrjään, ja
korvattu sen sijaan hiljaisella paljasjalkaisella aasialaismiehellä.
1. La
répétition
Yleisöä kuljetetaan useammassa asunnossa,
joissa kaikissa asuvat roolihahmot toistavat mantranomaisesti repliikkiä ”joo
se on homeessa, mutta me maalataan sen päälle kerran vuodessa”. Ks. myös erään
esityspaikan kylpyhuoneessa oleva venttiili, joka on seinässä vain ns. näön
vuoksi, eikä oikeasti johda mihinkään.
Toistamisella pyritään herättelemään
katsojissa lohduttomuuden ja voimattomuuden tunteita muuttumattoman maailman
edessä.
2.
Friikkisirkus
Tämä esityksen vaihe kestää useamman viikon – kun
katsojia ollaan ensimmäisen kerran viemässä bussilla esityspaikalle, ei bussi
koskaan saavu. Kun näyttämönä toimivalle tienpätkälle keskellä maaseutua vihdoin
parin viikon kuluttua päästään, on pilkkopimeää – yleisöä ei ole muistutettu
taskulampun tarpeesta (mahdolliset taskulamput takavarikoidaan ovella
autenttisen tunnelman takaamiseksi). Jo valmiina ilmassa leijuva painostava tunnelma korostuu, kun yksi asunnon asukkaita esittävistä näyttelijöistä haahuilee
katsojia vastaan otsalamppu kiiluen, näyttäytyen pimeässä kehottomana ja
kasvottomana demonina.
Asunnon asukkaina on viisi hahmoa, joista
neljä kirpputorivaatteisiin pukeutuvia kuvataiteilijoita, ja yksi Puck-niminen
tulenpyörittäjä (hienovarainen intertekstuaalinen Shakespeare-viittaus). Tämä
saa yleisön reflektoimaan omaa menneisyyttään ja sitä, miten kymmenen vuotta
sitten tällainen yhteisö olisi ollut unelma, ja nyt nämä vegaanisia
yhteisöaterioita toivottoman hitaasti mussuttavat hipit vain ärsyttävät. Pihalla
on kaksi jurttaa, joista toinen muunnettu keramiikkapajaksi, sekä kasvimaa, jossa
lähinnä jäniksiä.
Kun katsojat ovat lähdössä, he myöhästyvät
viimeisestä paikallisbussista ja joutuvat juoksemaan puolitoista kilometriä
Pentlandin hiihtokeskuksen pysäkille ehtiäkseen Lothianin linja-autoon, joka
kuljettaa heidät armollisesti takaisin sivistyksen pariin.
Teemat: kauhu, menneisyys, identiteetti.
3. Ghost
of Christmas Future
Erinomaisen roolityön asunnon omistajan vaikeassa
roolissa tekee asunnon omistaja. Hän on vaitonainen, katkera, röökiä kiskova 69-vuotias mies, jonka
rintakarvojen päällä lepää kolme kultaketjua (pisteet teoksen puvustajalle!), ja joka kuulostaa siltä että on
nielaissut tuuban. Sohvapöydällä tupakoiden vieressä lojuu astmapiippu. Pitäis
varmaan lopettaa tämä polttaminen, hän sanoo surumielisesti.
Asunnossa on kolme kissaa, joista nähdään
esityksen aikana vain kaksi. Kissojen ruokakupit on levitelty huolimattomasti
keittiön lattialle; kuten minun tulevaisuutenikin, miettii yleisö.
4. Pyramidihuijaus
"KOTI 44 (dissosiaatio)" ei pelkää käyttää
interaktiivista mediaa osana esityskokemusta. Kun yleisö löytää internetistä
hyvän kuuloisen asunnon ja tiedustelee olisiko sitä mahdollista nähdä, vastaa
asunnon omistajaa esittävä hahmo sähköpostilla olevansa Manchesterissa, mutta
huoneen voi varata (sitä näkemättä) maksamalla omistajan tilille 500
puntaa.
Kohtaus luo vuoropuhelua luottamuksen ja
kyynisyyden välille: yleisö joutuu harkitsemaan rahojensa mahdollista
menettämistä, muistelemaan menneitä sähköposteja nigerialaisilta
prinsseiltä, ja samalla reflektoimaan olisiko tämä tilaisuus kuitenkin tällä kertaa
luottamuksen arvoinen.
Esityksen väliaika näytellään York Placen ja Leith Walkin kulmassa olevassa katolisessa kirkossa, johon
yleisö käy sytyttämässä kynttilän pyhimyspatsaan eteen ja pyytää mitä tahansa entiteettiä katsomaan puoleensa, suojelemaan kadulle joutumiselta, antamaan uskoa siihen, että
ansaitsee jotain muutakin kuin ikuista nomadiutta, joka tässä vaiheessa esitystä alkaa jo vaikuttaa väistämättömältä.
Jumala pysyy vaiti – vai pysyykö?
Stay tuned.
(Siirtymät esityspaikkojen välillä kävellen
räntäsateessa, tai myöhästelevillä busseilla. Huom! Kaikki busseista eivät
välttämättä koskaan saavu pysäkille.)
Luin tämän päässäni Peter von Baghin äänellä - Kiitämme erityisesti kohtauksen nro. 2 fellinimäistä klovneriaa!
VastaaPoista